'Ey meisjes, willen jullie een gratis lift?' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Beijers - WaarBenJij.nu 'Ey meisjes, willen jullie een gratis lift?' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Beijers - WaarBenJij.nu

'Ey meisjes, willen jullie een gratis lift?'

Blijf op de hoogte en volg Iris

07 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve allemaal,

Hier zit ik dan, vanuit een lekkere stoel in ons tuintje in het zonnetje in het ontzettende mooie SU! Afgelopen donderdag zijn we geland op vliegveld Zanderij (J.A. Pengel). Daar hebben we meteen kennis mogen maken met de Surinaamse cultuur: 2 uur wachten tot we door de paspoortcontrole waren.

Na een uurtje rijden kwamen we bij ons appartement en daar werden we heel vrolijk welkom geheten door onze lieve huisbaas en zijn vrouw. Ze hadden onze koelkast alvast gevuld en ze wilden ons graag naar een kiptent brengen, omdat we nog niks gegeten hadden. Zo zaten we een halfuurtje later kipjes te kluiven bij Naskip (kiptent van meneer Nasi, vandaar Nas-kip).

De dag daarna hebben we boodschappen gedaan, zijn we de omgeving een beetje gaan verkennen en hebben we heerlijk kunnen zonnen. Zaterdag zijn we bij het échte I(L)SU-beeld geweest en daarmee zijn we natuurlijk, als échte toeristen, op de foto gegaan. Ook hebben we een kijkje genomen bij de Palmentuin. Wat moet je je daarbij voorstellen? Ja, inderdaad een grote tuin met alleen maar palmbomen. Daar kwamen we een viertal creoolse meisjes tegen die voor ons gingen zingen en dansen. Heeel erg lief en leuk en natuurlijk hebben we zelf ook nog een liedje gezongen.

Aandacht komen we hier zeker niet te kort, dat wordt nog wennen in Nederland. Overal waar we lopen worden we nagefloten of krijgen we gratis taxiritjes aangeboden "Ey meisjes, willen jullie een gratis lift?'. En ook toeteren is erg populair hier, wij schrikken hier telkens weer van en dat vinden die mannen alleen maar erg leuk.

Zaterdag zijn we het uitgaansleven ook uit wezen proberen en dat moet wel goedkomen de komende paar maanden. Het was een erg geslaagde avond en we hebben daar onze eerste echte Borgoe-mix gedronken. Ook dat viel erg in de smaak (ook belangrijk natuurlijk).

Zondag zijn we door onze huisbaas en vrouw meegenomen naar hun riante 'vakantiewoning' en daar hebben we de hele familie ontmoet. Zondag is hun ontmoetingsdag en wij hoorden vanaf nu ook een beetje bij de familie. Daar hebben we genoten van de mooie Surinaamse natuur en nog even een duik genomen in het zwembad samen met de hele lieve kleinkinderen. Ook hebben we daar onze eerste echte verse kokosnoot geproefd en vers kokosnootwater (met Borgoe) mogen proberen. Een gekke substantie, maar erg lekker! Daarnaast voelde ik me natuurlijk een échte Robinson, want daar (bij Expeditie Robinson) drinken en eten ze vaak kokosnoten.

Gister hebben we ons eerste echte tripje gehad: we zijn dolfijnen wezen spotten en kaaimannen wezen vangen. Jaaa jullie horen het goed, kaaimannen wezen vangen. Kaaimannen zijn een soort minikrokodillen (zie foto's) en die heb ik in mijn nek gehad en vastgehad. We zijn met onze gids naar Nieuw-Amsterdam gereden en daar op de boot gestapt. Daar hebben we een tijdje dolfijnen gespot en we hebben geprobeerd om ze op de foto te krijgen. Een erg moeilijke missie, maar uiteindelijk hebben we 1 of 2 gelukte foto's. Daarnaast was het natuurlijk al geweldig om dolfijnen zo in het wild te kunnen zien, dus hier heb ik erg van genoten. Wat jullie nog meer zal verbazen, is dat ik in een bootje op de rivier in Suriname zat en dat ik daar tussen de pelikanen en andere volgens zat. Ze kwamen erg dichtbij, eigenlijk te dichtbij, maar dit is al een hele overwinning op mezelf. En niet voor herhaling vatbaar. Gelukkig zit ik hier samen met Sanne, die ook doodsbang is voor vogels. Lekker samen gillen dus. Daarna kwamen we bij een klein dorpje aan, genaamd Johanna-Margaretha. En daar moesten we onze lange kleren aantrekken tegen de muggen (helaas, het helpt niet, de muggen zijn ons nog altijd te slim af). En daar gingen we op kaaimannentocht. We begonnen erg zelfverzekerd aan dit avontuur en dat ging goed tot de kaaiman gevangen werd. Het was een en al gegil in ons gammele bootje. Toch hebben we alle drie de kaaiman vastgehad en we zijn echt een ervaring rijker. Met ons bootje door het moeras en langs de mangrovebomen, het was echt onbeschrijfelijk en we hebben ontzettend genoten van al het moois om ons heen.

Vanochtend zijn we naar het IOL geweest om kennis te maken met alle buitenlandse stagiaires en om kennis te maken met onze stagebegeleidster. Momenteel is mijn stagebegeleidster nog uitlandig en wanneer ze terugkomt is nog niet duidelijk, maar ik word ontzettend goed opgevangen door Mevrouw Loor. Morgen ga ik samen met haar naar mijn stageschool en daar ben ik heel erg benieuwd naar.

Het plan was om een kort verslag te schrijven, helaas is dit niet gelukt. Eigenlijk is dit allemaal niet echt uit te leggen en te beschrijven, je moet dit meemaken. Ik heb ook wat foto's toegevoegd, zodat jullie hopelijk een beter beeld krijgen van wat wij hier allemaal mee mogen maken. Ons avontuur is ontzettend goed begonnen, ik zit hier heerlijk op mijn plek en ik heb onwijs veel zin in alle dingen die nog komen gaan. Ik spreek jullie snel!

Liefs X Iris





  • 07 Februari 2017 - 23:24

    Ellen Beijers:

    Leuk verslag ier en blijf maar lekkere lange verhalen schrijven, zo leuk om te lezen.
    En jij in de buurt van pelikanen??? Ik kan me er niks bij voorstellen, door die beesten heb je je vogeltrauma opgelopen....
    Succes op school morgen ook dat wordt weer een mooie ervaring.
    xxx mama

  • 07 Februari 2017 - 23:37

    Mirl:

    Super leuk iess.! Geniet ervan! X

  • 08 Februari 2017 - 02:25

    Carin:

    Wauw Iris... wat een avontuur
    En dit is pas t begin

  • 08 Februari 2017 - 07:38

    Imke:

    Leuk om te lezen hoe je het daar hebt! En goed lm te weten dat je he tnaar je zien hebt en al die leuke dingen doet! Heel veel plezier en succes op school! Xx

  • 08 Februari 2017 - 11:59

    Kees-Jan:

    Geen probleem dat het wat langer geworden is: houd dat vol! We krijgen zo een goed beeld van je belevenissen. :-)
    Veel plezier en succes op school!
    Kees-Jan

  • 08 Februari 2017 - 13:52

    Gerda:

    hoi iris

    Fijn dat je het goed maakt en veel succes morgen op school. en dat er nog vele mooie verhalen komen.

    Gerda

  • 08 Februari 2017 - 15:57

    Truus Hermans:

    Iris,
    Ik heb genoten van je verhaal. Een borgoetje zou ik nu wel lusten. (Hebben jullie trouwens gekeken hoeveel alcohol erin zit?)
    Ik zag dat je al een Surinaams woord had overgenomen: uitlandig. Zo zie je wat taalaanbod doet.
    Een vraagje: wie gaat jouw stage begeleiden?
    Groet,
    Truus

  • 08 Februari 2017 - 18:14

    Oma:


    dag iris, leuk wat je allemaal meemaakt, de vogels dat is wel iets voor opa. Veel plezier tot de volgende keer. Oma loes.

  • 08 Februari 2017 - 19:14

    Tante Monique:

    He Iris,

    Hardstikke leuk om te lezen! Have fun !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Op de HAN volg ik de studie leraar Nederlands en voor mijn minor ga ik naar Suriname. Van 2 februari tot en met 2 juni ga ik stage lopen in Paramaribo op een middelbare school.

Actief sinds 10 Jan. 2017
Verslag gelezen: 574
Totaal aantal bezoekers 93426

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 02 Juni 2017

Iris in Suriname

Landen bezocht: